مدیران آینده

مطالبی در حوزه مدیریت

مدیران آینده

مطالبی در حوزه مدیریت

تصمیم وتصمیم گیری(خرید مسکن)

 یگانه حاجی علیرضایی

منابع اینترنتی؟

 

 

تصمیم وتصمیم گیری(خرید مسکن)

استاد:جناب آقای دکتر اردستانی

دانشجو: یگانه حاجی علیرضایی

رشته:ارشد مدیریت بازرگانی

شماره دانشجویی:930537797

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                      صفحه

فصل اول : تعاریف و اصول تصمیم وتصمیم گیری به صورت کلی

 مقدمه ..........................................................­­­­..........................................................................................4

1-2-تعاریف و مفاهیم  ....................................................................................................................................5

1-3- انواع تصمیم    . .......................................................................................................................................6

1-3-1-تصمیم های برنامه ریزی شده............................................................................................................6

1-3-2-تصمیم های برنامه ریزی نشده..........................................................................................................7

1-4-مبانی مختلف تصمیم گیری فردی............... ........................................................................................7

1-5- انواع مدل های تصمیم گیری................................................................................................................8

1-6- تصمیم گیری در مدیریت......................................................................................................................9

1-7- عوامل موثر در تصمیم گیری   .........................................................................................................10

1-8- روش های تصمیم گیری    ...............................................................................................................13

1-9- مراحل تصمیم گیری منطقی................................................................................................................14

1-10- راهبردهای عملی برای افزایش فدرت تصمیم گیری ........................................................ .......15

 

فصل دوم : عوامل موثر در تصمیم گیری خرید مسکن

2-1-عوامل فرهنگی.............................................. ........................................................................ .... ...........18

2-2- عوامل اجتماعی........................................................................................... ......................  .................18

2-3- تأثیر گروههای مرجع در خرید مسکن ...................................................... .....................................19

2-4- نقش خانواده در خرید مسکن. ............................................................... ..........................................19

2-5- نقش ها و موقعیت ها..................................................................................... .................... ...............21

نتیجه گیری   ...................................................................................................................................................22

منابع و ماخذ  ............................................................................................................. ....................................23

 

 

فصل اول:

 

تعاریف و اصول تصمیم وتصمیم گیری به صورت کلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 مقدمه

     زندگی مجموعه ای از تصمیمات مختلف است که درگستره ای از موقعیت ها و مشکلات بسیار ساده تا پیچیده اتخاذ می گردند . ما هر روز تصمیم های زیادی برای خود می گیریم که بعضی تصمیم ها ساده و کم اهمیت بوده و ممکن است تأثیر بسیاری برزندگی ما نداشته باشند مانند لباس پوشیدن یا غذاخوردن اما بعضی ازآنها مهم هستند ومی توانند اثر بسیاری برزندگی فردی و اجتماعی ما بگذارند مانند تصمیم گیری در یک سازمان در جهت تحقق اهداف آن. تصمیم گیری یک امر مهم و اساسی در زندگی هر فرد است و موفقیت یا عدم موفقیت افراد ارتباط بسیار زیادی با تصمیم گیری های صحیح آنها دارد.  رشد توانایی تصمیم گیری به افراد احساس آزادی بیشتری بخشیده و موجب کنترل بهتر آنان بر زندگی شخصی و اجتماعی آنان می شود.  (سایت مرکز خدمات مشاوره شهید محلاتی, 1391)،

 


 

1-2- تعاریف ومفاهیم

    تصمیم یک عمل ذهنی است که انجام دادن یا ندادن کاری از آن نتیجه می شود و به معنای قصد برای انجام دادن یا ندادن کاری ، انتخاب یک رأی یا یک فکر و کنار گذاشتن تردید و همچنین به معنای اراده کردن ، قصد کردن ، آهنگ کاری کردن آمده است (زاهدی, محمدعلی, 1391)  

تصمیم گیری :تصمیم گیری فرایندی است که د پی آن راهی برای حلّ مسأله ویا انجام کاری انتخاب می شود (رضاییان , علی, 1373)تصمیم گیری درسازمان فرایند مهمی است که به دانش, تجربه کاری , شناخت فرایندهای کاری , شناخت توانائی مدیران , توان تجزیه و تحلیل , مسولیت پذیری و موقعیت شناسی نیاز دارد . یک اعتقاد وجود دارد که تصمیم گیری یک هنر است و تحقیقات نشان داده است که اغلب افراد درتصمیم گیری بسیار ضعیف تر از آن هستند که خودشان فکر میکنند .

در علوم اجتماعی و مدیریت برای تصمیم گرفتن تعاریف مختلفی بیان شده است که در اینجا به دو تعریف اشاره می شود:

تصمیم گیری ، نوعی بررسی است در زمینه مشخص کردن و انتخاب گزینه ها بر مبنای ارزش ها و ترجیحات فردی مقام یا شخصی که تصمیم اتخاذ می کند . تصمیم گیری مبتنی است بر تشخیص و انتخاب از میان گزینه ها ، و در این حالت علاوه بر آنکه گزینه ها باید معین شوند بلکه باید یکی از آنها که احتمال بیشتری برای موفقیت دارد یا موثرتر است و با اهداف ، علایق ، روش زندگی ، ارزشها و نظایر آن تطبیق دارد ، برگزیده شود. 

تصمیم گیری فرایندی است برای کاهش عدم اطمینان ورفع شک وشبهه درباره گزینه ها در حد کافی ، به نحوی که بتوان از میان گزینه ها ، انتخاب منطقی را برگزید . این تعریف برگردآوری اطلاعات و اتخاذ تصمیم در مرحله بعد تاکید دارد. به این نکته باید توجه شود که عدم اطمینان را می توان کاهش داد ولی نمی توان به صورت کلی آن را حذف کرد . تعداد کمی از تصمیمات را می توان با اطمینان قاطع اتخاذ کرد زیرا جمع آوری اطلاعات درمورد همه گزینه ها به ندرت امکان پذیر است . بنابراین هر تصمیمی با مقداری مخاطره همراه است . وقتی عدم اطمینان وجود نداشته باشد اتخاذ تصمیم با در نظر گرفتن یک الگوریتم یا انجام چند مرحله ساده ، عملی است (زاهدی, محمدعلی, 1391)

1-3- انواع تصمیم

 1-3-1- تصمیم های برنامه ریزی شده

     تصمیم هایی هستند که بر حسب عادت، قانون یا رویه اخذ میگردند و برای مسائل ساده و پیچیده به کار می روند. هر چه تصمیم ها نامنظم تر، جدیدتر و دارای نتایج عمد ه ای باشند، یا به بیان دیگر، پیچیده تر باشند و تعهدات عمده ای را دربر داشته باشند به همان نسبت هم تبدیل آنها به شکل برنامه ریزی شده دشوارتر است. البته تصمیمهای برنامه ریزی شده تا حدی آزادی مدیر را محدود میسازد؛ زیرا سازمان به جای فرد تصمیم میگیرد که چه باید کرد به هر حال تصمیمهای برنامه ریزی شده وقت مدیر را برای پرداختن به مسائل عمد ه تر آزاد میکند.

1-3-2- تصمیم های برنامه ریزی نشده

      تصمیم هایی هستند که با مسائل غیرمعمول و منحصر به فرد سروکار دارند.در واقع مدیر دربرابر اکثر مسائل عمده ای که با آن روبه رو است ناچار به اخذ تصمیم گیری برنامه ریزی نشده است. خط مشی های مکتوب و غیرمکتوب سازمان موجب تسهیل تصمیم گیری می شود؛ زیرا بعضی از بدی ها را حذف یا محدود  می کند.  هرچه فرد در سلسله مراتب سازمانی بالاتر رود، داشتن توان اخذ تصمیم های برنامه ریزی نشده اهمیت بیشتری می یابد؛ زیرا بیشتر تصمیم های که باید بگیرد برنامه ریزی نشده اند (رضاییان , علی, 1373)

 

1-4- مبانی مختلف  تصمیم گیری فردی

درتصمیم گیری فردی مبانی مختلف وجود دارد ولی دراین نوشته به سه مبنای کلی اشاره میشود:  

تصمیم در باره چه ؟ در این حالت به صورت بله یا خیر ، انتخاب این یا آن تصمیم گرفته  می شودکه باید قبل ازفرایند بررسی و انتخاب گزینه ها اتفاق بیافتد. تلویزیون بخریم یا خیر؟ امسال تابستان سفر برویم یا خیر ؟

تصمیم در باره کدام ؟ در این روش و بر اساس این مبنا ، تصمیمات با انتخاب یک یا بیشتر گزینه از میان چند راه حل ممکن اتخاذ می شود . انتخاب گزینه بر مبنای سنجیدن آن گزینه با معیارهای از پیش تعیین شده روی می دهد.

تصمیمات شرطی . در این روش تصمیم اتخاذ می شود ولی تا زمان تحقق بعضی شرایط اقدام اساسی انجام نمی شود . برای مثال ، تصمیم به خرید خودرو گرفته می شود ولی به شرط آنکه خودرو با قیمت مناسب پیدا شود.

زمان ، توان ، قیمت ، در دسترس بودن ، فرصت داشتن ، تشویق از عواملی هستند که بر روند اتخاذ تصمیم اثر مستقیم می گذارند . بعضی تصمیمات تصادفی اظهار نمی شوند و حتی از قبل در ضمیر ناخودگاه فرد وجود دارد . این نوع تصمیمات وقتی اتخاذ می شود که شخص بخواهد از فرصت استفاده کند و در این حالت به سمت تفکر نمی رود ..

1-5- انواع مدلهای تصمیم گیری

 به طور کلی، مد ل های مختلفی برای پیش بینی، اخذ تصمیم و تجزیه و تحلیل فعالیتهای مدیریت به کار میروند که هر یک دارای درجه خاصی بوده و در زمینه ویژه ای مورد استفاده قرار میگیرند.

    مدل کلامی : به صورت نوشتار و در قالب عبارات و جملات بیان می شود . در این نوع مدلها روابط بین متغیرها به کمک جملات و عبارات تشریح میشوند.

   مدل شماتیک یا سمبلیک: روابط بین متغیرها را در قالب نمودار و اشکال مختلف نشان می دهد.

   مدل فیزیکی : وضعیت فیزیکی موضوع مورد بررسی را در مقیاس معینی تجسم میسازند.

   مدل مفهومی: با مجموعه ای از مفاهیم وجملات بیان می شوند.

    مدل ریاضی: روابط ریاضی بین متغیرها را بیان می کنند؛ در این مدل می توان احتمال ، ماتریس بازیافت و درخت تصمیم گیری را نام برد (قاسمی , بهروز, 1382)

1-6- تصمیم گیری در مدیریت

  امروزه مدیریت یکی از ارکان اساسی اداره جوامع است، زیرا ترکیب وتلفیق مناسب عوامل موجود و ایجاد هماهنگی میان آنها و درنتیجه تصمیم‌گیری صحیح برای رسیدن به هدف مورد نظر حاصل می‌شود. جامعه امروزی را می‌توان به درستی جامعه دانش خواند یک جامعه بدون دانش‌ اصولاً غیر قابل تصور است. اگر جامعه‌ای به دانش بها ندهد، بی‌تردید رو به زوال است. در عصر انفجار دانش و اطلاعات، دانش امروزی برای فردا کهنه و منسوخ است. علوم کنونی فوق‌العاده تخصصی شده‌اند و هیچ فردی نمی‌تواند امیدوار باشد که به‌طور کامل بر یک دانش بشری احاطه یافته است یا خواهد یافت. با گسترش وتخصصی شدن دانش، مطالعه و بررسی سازمان و نحوه سلوک و رفتار اعضای سازمانی نیزدرچند سال گذشته موضوع تحقیق پژوهشگران در رشته‌های علوم اداری، جامعه‌شناسی، اقتصاد و...قرارگرفته است.تا اواخرقرن ۱۹ میلادی دانش مدیریت مانند سایرعلوم در قلمرو فلسفه‌ها قرار داشت و در اوایل قرن ۲۰میلادی علم مدیریت مانند علوم پزشکی و مهندسی درشمار یک علم مستقل مورد توجه قرار گرفت. 

تصمیم‌گیری فرایندی را تشریح می‌کند که از طریق آن، فرد راه حل مسئله‌ای را مشخص می‌کند. تصمیم‌گیری به زبان ساده عبارت است از فرایند وانتخاب یک سلسله عملیات برای حل یک مشکل معین. در اخذ یک تصمیم می‌توان زمینه‌ای را که برای کارمند مهم است (تا حدودی) فراهم کرد تا بتواند نسبت به مدیر اعتماد پیدا کند و بداند که اجرای یک مسئله که درباره آن بحث شده به نفع او است. وقتی که کارکنان در جریان تصمیم‌ها باشند، می‌دانند که افکار آنان نیز مهم است و اگر فرد دریابد بر خلاف آنچه تصور کرده به خود و افکارش اهمیت داده نشده است نه تنها به اجرای آن نمی‌پردازد، بلکه با اتکا به سازمان غیررسمی وحتی فشار افکار، از به اجرا در آمدن آن نیز جلوگیری می‌کند. اگرمدیریت را به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی و استفاده از عوامل و منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده تعریف کنیم ، مشاهده خواهیم کرد که مدیریت خوب تاثیری اساسی در تجربه زندگی تقریبا همه افراد باز می‌کند. به عنوان انسان درحال رشد و تکامل باید قبول کنیم که مهارت ها و اصول ضروری برای مدیریت‌های موفق خیلی مشکل نیست ، با درک صحیح این مهارتها و اصول، افراد می‌توانند مدیران لایق وکارایی در همه سطوح باشند، هم در سازمان های بزرگ، هم در گروه‌های کوچک و هم در زندگی شخصی و خانوادگی .

جوهر اساسی مدیریت، اتخاذ تصمیم است.هرمدیری بایدبرای انجام وظایف خود مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل تصمیم‌گیری کند. تصمیم‌گیری به معنی انتخاب وگزینش در همه موقعیتهای زندگی روزمره انسان ظاهر می‌شود (سعادت , اسفندیار, 1372).

 

1-7- عوامل موثر در تصمیم گیری

1- شخصیت فرد : اینکه فرد دارای چه شخصیتی در زمینه تصمیم گیری است آیا عجولانه تصمیم میگیرد یا با آرامش.

2- نوع مشکل : در مورد سهولت تصمیم گیری نوع مشکل نقش اساسی دارد . مشکلات کوچکتر معمولاخیلی راحت ترحل می شوندچون تصمیم گیری درموردآنها خیلی راحت ترصورت می گیرد اما مشکلات پیچیده تر به لحاظ نیازی که به اطلاعات تخصصی تر دارند و اغلب چند جنبه مختلف زندگی فرد را شامل می شوند ، با روند کند تصمیم گیری مواجه هستند.

 

3- آشنایی با روال منطقی تصمیم گیری : تصمیم گیری همچون حل یک مسئله از مراحل منظمی تبعیت می کند. آشنایی فرد با روند تصمیم گیری منطقی احتمال موفقیت او را در تصمیم گیری افزایش خواهد داد . فرد با آگاهی از این که روال تصمیم گیری او درست است، با قدرت و اعتماد بیشتری عمل خواهد کرد و خواهد توانست تمام جوانب قضیه را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. روال منطقی تصمیم گیری هرچند از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد ،اما از یک اصول کلی تبعیت میکند ، که فرد را به نتیجه گیری واتخاذ تصمیم مناسب رهنمون می شود.

 

4- عوامل محیطی : در نظر داشته باشید که عوامل دیگری نظیردوستان، ارزشهای موجود رسانه ها، مذهب ، فرهنگ ، بخت و اقبال و آرزوی والدین ممکن است بویژه برروی نوجوانان بیشتر تاثیر بگذارد.

 

5-دانش و اطلاعات درباره مشکل یا موقعیت : هر چه فرد اطلاعات و آگاهی های بیشتری در زمینه موضوع مورد تصمیم گیری داشته باشد، قدرت تصمیم گیری فرد بالاتر خواهد بود. آنچه که در اکثر موارد فرد را با شکست در تصمیم گیری اشتباه مواجه می سازد، نداشتن اطلاعات و تخصص کافی می باشد. به عنوان مثال مسئله تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی نمونه ای از مواردی است که نیاز به داشتن اطلاعات از شرایط رشته ها دارد. اگر فرد شناخت کاملی از زمینه ای که رشته تحصیلی مورد نظر به آن می پردازد، نداشته باشد، به احتمال قوی انتخاب درستی که با زمینه علائق و استعدادهای او همخوانی داشته باشد، نخواهد داشت (الوانی , مهدی, 1371)

 

6- اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری: افرادی که دارای اعتمادبه نفس بالایی هستند از قدرت تصمیم گیری بالاتری برخوردارند و در شرایط بحرانی قادر به تصمیم گیری های مناسب می باشند. در حالی که افراد دارای اعتماد به نفس پائین ، اغلب در تصمیم گیریهای خود دچار مشکل هستند. آنها شاید برای امور خیلی جزئی زمان خیلی زیادی صرف کنند تا تصمیم گیری لازم را انجام دهند وبرخی از آنهاحتی از شرایطی که آنها را ناگزیر از تصمیم گیری می کند فرارمی کنند به همین علت است که این افراد ریسک پذیری کمتری از خود نشان می دهند.

7- اهمیت موضوع

8- استقلال فکر

9- درک درست موقعیت ومشکل

10- مشورت با دیگران

11- خلاقیت

 


 

1-8- روش های تصمیم گیری

 افراد مختلف به شیوه های متفاوتی تصمیم می گیرند. برخی افراد خیلی زودتصمیم می گیرند و برخی نیز در بسیاری ازموقعیت هاخیلی دیرتصمیم می گیرند .

 بطور کلی روش های تصمیم گیری عبارتنداز:

تصمیم گیری احساسی : دراین نوع تصمیم گیری فرد براساس احساسات خود نسبت به یک موقعیت یا مسأله  و نیز بر اساس  پیش داوری های خود تصمیم گیری می کند .

تصمیم گیری آنی : فرد در یک لحظه و بدون تفکر زیاد، تصمیم می گیرد. این افراد در مورد پیامدهای تصمیم خود زیاد فکر نمی کنند.

واگذاری تصمیم به دیگران :این قبیل از افراد همیشه به کسی نیاز دارند تا برای آنها تصمیم بگیرد.

پشت گوش انداختن: این افراد تصمیم گیری را مرتب به تعویق می اندازند تا زمانی که مجبور به تصمیم گیری شوند.

تصمیم گیری منطقی: این نوع تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت, بررسی مزایا و معایب راه های مختلف و ارزیابی نقاط قوت و ضعف انتخاب های مختلف انجام می شود.

 


 

1-9- مراحل تصمیم گیری منطقی

1) مرحله ی باز شناسی : این مرحله شامل درک وبازشناسی نیاز به تصمیم گیری در یک موقعیت خاص است. معمولا یک موقعیت یامشکل ما را وادار می کند که نیازبه تصمیم گیری رادرک کنیم.گاهی ما موقعیت را ندیده گرفته، در نتیجه ضرورت تصمیم گیری را احساس نمی کنیم .  

 

2) مرحله ی جمع آوری اطلاعات:  این مرحله بسیار مهم است، زیرا ما باید تمامی اطلاعات مربوط را در مورد موقعیت یا مشکل مورد نظرگرد آوری کنیم.

 

3) مرحله ی ارزیابی: در این مرحله مزایا و معایب انتخاب های مختلف و کل موقعیت را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

 

4) مرحله ی انتخاب : در این مرحله از بین راه های مختلف یکی را انتخاب می کنیم .

 

5) مرحله ی اجرا : در این مرحله راه حل انتخاب شده را اجرا می کنیم 

 

1-10- راهبردهای عملی برای افزایش قدرت تصمیم گیری

 1-اعتماد به نفس داشته باشید. برای اینکار پیروزی های قبلی خود و توانایی های خود را همواره مدنظر داشته باشید

 2-علائم و ناراحتیهای خود را که در قدرت تصمیم گیری شما دخالت می کنند، بشناسید و تلاش کنید آنها را رفع کنید

3- تغذیه مناسب داشته باشید.تغذیه مناسب با افزایش قوای ذهنی ، در تمام زمینه های ذهنی قدرت شما را بالا خواهد برد.

4- معلومات خود را افزایش دهید. افزایش معلومات هم در مسائلی که در حال حاضر باید برایشان تصمیم گیری کنید، لازم است و هم در افزایش معلومات به صورت کلی و روزانه در موارد مختلف مدنظر است.

5 -درحین تصمیم گیری تلاش کنید موضوع را از جنبه های مختلف بشناسید و به ابعاد مختلف آن پی ببرید .

6- از افراد آشنا به موضوع حتما کمک بگیرید .

7-از یک نظم منطقی برای تصمیم گیری استفاده کنید . به عنوان نمونه می توانید مشق های مختلف تصمیم تان را بررسی کنید،دلایل مخالفت و موافقت خود را برهر مشق یادداشت کنید. به این ترتیب با الویت بندی و امتیاز دادن به زمینه هایی که با آنها موافق هستید تصمیمی را اتخاذ کنید که کمترین شکست و بیشترین احتمال پیروزی را به همراه داشته باشد.

8-همواره به یاد داشته باشیم که دراکثر انتخاب های ما، انتخاب کامل و بدون عیب و نقص وجود ندارد و هر انتخاب ما متضمن از دست دادن امتیازاتی است که دیگر انتخاب ها می توانستند داشته باشند. به عبارتی تصمیم گیری بر اساس بیشترین امتیاز و کمترین احتمال شکست انجام می شود. (زاهدی, محمدعلی, 1391)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

فصل دوم :

 

 

عوامل موثر در تصمیم گیری خرید مسکن

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

2 - عوامل تاثیر گذار در خرید مسکن

عوامل گوناگونی بر تصمیم گیری افراد در امر خرید مسکن و ملک تاثیر دارند. در اینجا به بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی خواهیم پرداخت.

 

2- 1 عوامل فرهنگی تاثیر گذار در خرید مسکن  

  فرهنگ مجموعه ای از باورها، تلقیات، ارزش ها و روش ها در یک جامعه می باشد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. فرهنگ در طول زمان تغییر می کند و الگوهای جدید جانشین الگوهای قبلی می شود. فرهنگ یکی از امور موثر و تاثیر گذار در امر خرید مسکن است.

 

2-2- عوامل اجتماعی تاثیر گذار در خرید مسکن 

  افراد جامعه را می توان در طبقات مختلفی از نظر مشاغل، تحصیلات، درآمد و سطح رفاه دسته بندی نمود. افراد جامعه با توجه به طبقه خاصی که به آن تعلق دارند، نیازها و خواسته های متفاوتی دارند و به همین دلیل یکی از عوامل موثر در خرید مسکن عوامل اجتماعی    می باشد. عوامل اجتماعی تاثیرگذار در خرید مسکن شامل گروههای مرجع، خانواده، نقش ها و موقعیت ها می باشد. 

2-3- تاثیر گروه های مرجع در خرید مسکن   

 یکی از عوامل اجتماعی موثردرخرید مسکن گروه های مرجع هستند.گروه های مرجع کسانی است که به نحوی بر ارزش ها، تلقیات و رفتار دیگران اثر می گذارند. گروه های مرجع الزاما شامل چهره های شناخته شده نیستند و گاهی یک فرد شیک پوش و یا خوش رفتار نیز ممکن است الگو قرار بگیرد.گروه های مرجع در خرید ما تاثیر گذار هستند، بنابراین می توانند در امر خرید مسکن نیز تاثیر گذار باشند.

 

2-4-نقش خانواده در خرید مسکن  

  تعریف خانواده از نظر لاوسون و همکاران در سال 1996 بدین صورت است : " خانواده به عنوان گروهی از دو یا چند نفر که از طریق خون، ازدواج یا پذیرش در ارتباط هستند و بعنوان خانوار(خانواده) درکنار هم زندگی می کنند.از آنجا که خانواده واحد تصمیم گیری بسیار مهمی است، تعامل بین اعضای خانواده از اهمیت بیشتری نسبت به کسانی که ازگروه های کوچکتر مانند دوستان و یا همکاران هستند برخوردار است.

محققان زیادی در تصمیم گیری خانواده میزان نسبی نفوذ اعمال شده توسط اعضای خانواده و تأثیرات آن ها را در هر مرحله از فرایند تصمیم گیری مورد بررسی قرار داده اند.

   از دیدگاه بتی و تالپید در سال 1994 تأثیر، شامل اقداماتی است که توسط یکی از اعضای خانواده باعث تفاوت در طول فرایند تصمیم گیری می شود. دو نوع اصلی تأثیر تشخیص داده شده است :

اول، تأثیر مستقیم که "به طور مستقیم بر اساس نیازهای شخص تصمیم گیرنده " است. 

دوم ، تأثیر غیر مستقیم که " در آن تصمیم گیرنده نیازهای یک عضو دیگر خانواده را به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار می دهد".

به عنوان مثال، شکل زیر برگرفته از لی درسال 1992 ارائه چارچوب مفهومی از تصمیم گیری خانواده که به خرید مسکن مربوط می شود. توضیح مختصری در مورد ویژگی های مشخص شده در این چارچوب در زیر داده شده است :

    بسیاری از تصمیمات خرید درون خانواده گرفته می شود. خانواده نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری دارد.این که بیشترین تصمیم در خانواده توسط چه کسی گرفته می شود، بستگی به جنسیت، شخصیت، علایق، سلیقه ها و نگرش خانواده دارد. خانواده های امروزی در مقابل خانواده های سنتی معمولا از ساختار دموکراتیک تری برخوردارند و تعامل مثبت بیشتری در فرایند تصمیم گیری دارند. همچنین، فرزندان نقش مهمی را در تصمیم گیری ایفا می کنند. مطالعات نشان داده که جایگاه و موقعیت فرزندان در فرایند تصمیم گیری تأثیر دارد. همچنین، فرزندان دختر قدری بیشتر از فرزندان پسر در متقاعد کردن پدر و مادر خود در تصمیم گیری خرید موفق هستند.

 خانواده در تصمیم گیری های افراد نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین در امر خرید و یا فروش مسکن باید به نقش خانواده توجه زیادی کرد. خانواده می تواند بر شیوه ها و نوع خرید افراد تاثیر بگذارد.





http://www.banik.ir/Photo/Upload/Untitled_559338.jpg2-5- نقش ها و موقعیت ها  
 
موقعیت های اجتماعی می توانند بر نحوه خرید افراد، از جمله خرید مسکن تاثیر بگذارد. افراد در موقعیت های مختلف، خرید های متفاوتی انجام می دهند و به خرید مسکن و یا ملک های خاصی علاقه پیدا می کنند. 

نتیجه گیری

      تصمیم گیری را به صورت ساده میتوان انتخاب یک راه از میان را هها به منظور حل مشکل تعریف کرد تمام وظایف مدیر اعم از برنامه ریزی، سازمان دهی، طر ح ریزی، هدایت، کنترل، هماهنگی، بودجه بندی و... هر کدام به نوعی بر تصمیم گیری استوار است و در واقع، تصمیم گیری در تمامی وظایف او دخیل است؛ لذا تصمیم گیری جایگاه مغز در سازمان و مدیریت را دارا است. برای حل یک مشکل یا مسأله نمی توان به راحتی و به سرعت تصمیم اتخاذ نمود بلکه باید طی مراحلی و فرایند خاصی به حل و اتخاذ تصمیم برای آن پرداخت. از آنجایی که مسائل و شرایطی که مدیران برای آن تصمیم گیری میکنند متفاوت از یکدیگر است؛ لذا تصمیم گیری انواع و اقسام مختلفی پیدا کرده است. از جمله انواع آن، تصمیمات برنامه ریزی شده و تصمیمات برنامه ریزی نشده است. همچنین انواع مدلها و تکنیک ها و فنون تصمیم گیری وجود دارد که حسب نوع تصمیما ت، مد لها و فنون مختلف قابل استفاده است.

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ:

  1. حقیقی-محمدعلی وهمکاران (1380)مدیریت رفتارسازمانی، چاپ اول،تهران:انتشارات ترمه.

  2. حاضر، منوچهر (1373) تصمیم گیری در مدیریت، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

  3. حیکمی پور، ابوالقاسم (1376 ) تصمیم گیر ی در مدیریت، مشهد: آستان قدس رضوی.

  4. رضائیان، علی ( 1373) اصول مدیریت، چا پ پنجم، قم: انتشارات مهر.

  5. قاسمی، بهروز( ( 1382  تئور یهای رفتار سازمانی، تهران: انتشارات هیأت.

  6. زاهدی، محمدعلی (1391 ) وب سایت مدیریت.

  7. الوانی ،مهدی(1371) مدیریت عمومی  نشر نی چاپ پنجم

  8. سعادت ،اسفندیار(1372) فرایند تصمیم گیری در سازمان  چاپ دانشگاه تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد