مدیران آینده

مطالبی در حوزه مدیریت

مدیران آینده

مطالبی در حوزه مدیریت

بررسی عوامل موثر برسکوت سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان

علیرضا حیدری

منابع در متن استفاده نشده است

   

 

عنوان:

بررسی عوامل موثر برسکوت سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان

 

نام استاد:آقای دکتر حسن اردستانی

 

تهیه کننده:علیرضا حیدری

شماره دانشجویی:

930368826

 

 

 

 

 

 

بررسی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان

 

چکیده

امروزه در بسیاری از سازمان ها شاهد امتناع کارکنان از ارائه عقیده ها و نظرات خود در مورد مشکلات سازمانی هستیم و در سازمان ها جوی بوجود آمده است که اغلب موجب می شود، کارکنان احساس کنند عقیده‌ی آن ها با ارزش نبوده و باعث می شود که کارکنان را از صحبت کردن باز دارد. این پدیده تحت عنوان  پدیده ی سکوت سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد که توسط شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی ما می توانیم گام های مؤثری در جهت از بین بردن موانع اظهارنظر کارکنان در سازمان ها برداریم.. این داده ها توسط نرم افزار SPSS و توسط آزمون های رگرسیون و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بین ابعاد جو سکوت و تعهد سازمانی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. طوری که بین نگرش مدیریت عالی و نگرش سرپرستان با رفتار سکوت کارکنان یک همبستگی مثبت نسبتاً شدیدی وجود دارد. و بین فرصت های ارتباطاتی و بین تعهد سازمانی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان همبستگی منفی شدیدی ملاحظه شد.

کلمات کلیدی: سکوت سازمانی، نگرش مدیران عالی، نگرش سرپرستان، فرصت های ارتباطاتی، رفتار سکوت، تعهد سازمانی 

 

- مقدمه

امروزه سازمان ها به علت رقابت فزاینده، انتظارات بالای مشتریان، کیفیت گرایی که نتیجه ی یک دنیای مستمری از تغییر است، به طور فزاینده ای از کارکنان خود انتظار دارند تا در انجام ابتکار و قبول مسئولیت درگیر شوند. در چنین عصری سازمان ها برای بقا، نیازمند افرادی هستند که برای چالش های محیط واکنش مناسبی از خود نشان دهند، از به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات نمی هراسند، و برای باورهای خویش و باورهای تیم های خود به پا می خیزند. اگر چه این گفته ها بر کانال های توانمند سازی و ارتباطات باز تأکید دارد، ولی بسیاری از کارکنان گزارش می کنند که سازمان های آنان ارتباطات، اشتراک دانش و اطلاعات را حمایت نمی کنند، که این موارد دلایل شکست برنامه های مدیریت تغییر هستند. بویژه، از موانع عمده ی برنامه های تغییر، نبود اطلاعات، فقدان اعتماد و بویژه آن چیزی است که موریسن و میلیکن  آن را «سکوت سازمانی[1]» می‌نامند.[4]  به طور کلی هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر سکوت کارکنان و سکوت سازمانی بوده و همچنین تأثیر این پدیده بر تعهد سازمانی کارکنان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2- بیان مسأله

در بسیاری مواقع  باور پذیرفته شده این است که کارکنان تجربه لازم برای درک و فهم مسائل مهم را ندارند، آن ها فاقد قدرت و اختیار هستند، آن ها بازیگران تیمی خوبی نمی باشند، و رفتار آن‌ها  فقط می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و باعث به وجود آوردن احساس منفی از مشارکت آنها شود. مدیران، به طعنه[2] باور بر این دارند که کارکنان خود را برای واضح سخن گفتن تشویق می کنند، اما از طرف دیگر، آن ها روش های رسمی را برای ساکت کردن نظرات مخالف کارکنان مورد استفاده قرار می دهند [4] سکوت سازمانی، با محدود کردن اثربخشی تصمیم گیری های سازمانی و فرایندهای تغییر در ارتباط است. این مشکلی است که هم اکنون گریبانگیر سازمان ها است، و باعث می شود که بیشتر سازمان ها از اظهارنظر خیلی کم کارکنان رنج ببرند. زمانی که چنین اتفاقی می افتد کیفیت تصمیم گیری و میزان انجام تغییر کاهش می یابد. همچنین سکوت سازمانی به وسیله ممانعت از بازخورد منفی مانع تغییرات و توسعه سازمانی مؤثر می شود، از این رو سازمان توانایی بررسی و تصحیح خطاها را نخواهد داشت[13] فورتادو[3]  اظهار می کند که یاددهی چگونه نه گفتن به درخواست ها و پیشنهادهای زیردستان توسط سرپرستان، به یک هنر در سازمان ها تبدیل شده است. و چنین رفتارهای منفی به خاموشی و سکوت منجر می شوند طوری که کارکنان در ارتباط با ناظران و سازمانی که این چنین رفتارها و عکس العمل هایی را تشویق می کنند، از اظهار نظر خود کوتاهی کرده و نتیجه ای در آن نمی بینند[2]

3- مبانی نظری و فرضیات تحقیق

دانشمندان اظهار می کنند که بعضی از مدیران برای مدت خیلی زیادی است در محیطی که ترس، ارعاب و سکوت در آن به هنجار تبدیل شده اند، زندگی می کنند و آنها نمی توانند روش جایگزینی برای این نوع کارکردن و رفتار کردن تصور کنند. این ظرفیت محدود شده درباره سکوت سازمانی، وضعیت نارضایتی موجود را تقویت نموده و هنجارهای سکوت را تقویت خواهد نمود. مطابق با نظر کالینز[4] سازمان هایی که توانایی شنیدن این حقیقیت[5] را دارند به عنوان یک سازمان خوب و موفق مشخص می شوند. [4]

به طور کلی محققان سکوت سازمانی را نتیجه ای از منشأهای زیر می دانند: (1) نگرانی مدیران از بازخورد منفی؛ (2) عقاید ضمنی که اغلب به وسیله مدیران ایجاد می شود. ساختارها و روش های مورد استفاده در سازمان به گسترش آنچه که ما «جو سکوت »[6] می نامیم، کمک می نماید که به طور گسترده ای بین کارکنان این گونه ادراک شده است که گفتگو در مورد مشکلات و مسائل بی اثر و خطرناک می باشد. زمانی که چنین جوی در سازمان حاکم گردد، واکنش غالب در یک سازمان سکوت خواهد بود تا اظهارنظر. بنابراین احتمال ظهور چنین جوی و قوت و اشباع آن جو وابسته به فعالیت های معنی دار جمعی کارکنان خواهد بود. [14]

 

 

1-3- رابطه نگرش مدیریت عالی و سکوت کارکنان

زمانی که مدیران ارشد یک سازمانی باور بر این دارند که کارکنان خودکامه بوده و غیرقابل اعتماد هستند، آن ها طوری عمل خواهند نمود که به طور ضمنی و غیرضمنی از ارتباطات رو به بالا جلوگیری نمایند و غالباً این چنین باورهایی آگاهانه نمی باشند. آرگریس[7] در بحث خود درباره یادگیری سازمانی تاًکید کرده است که "تئوری های مورد استفاده" که عمل مدیران را هدایت می کند اغلب از تئوری های مورد حمایت آن ها و یا آنچه که آنها فکر می کنند رفتار آن ها را شکل می دهند، متفاوت هستند. [1]

زمینه فرهنگی تیم مدیریت عالی نیز می تواند در سازمان عقاید و باورهایی را بوجود آورد که رفتار کارکنان و اظهار نظر آنان در سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال، اگر گروه مدیریت ارشد از افرادی تشکیل شود که از فرهنگ های با فاصله قدرت زیاد باشند، این مدیران فکر می کنند که آن ها بهترین ها را می دانند. در فرهنگ های با فاصله زیاد قدرت، افراد بیشتر باور بر این دارند که حق همیشه با رئیس می باشد، زیرا او رئیس است [9]

 اما زمانی که اعضای تیم مدیریت عالی دارای  فرهنگ های جمعی هستند مشارکت ارزشمند بوده، بنابراین این چنین فرهنگ هایی پاداش هایی را برای هماهنگی کارکنان در خود جای می دهند. از این رو ترکیب فاصله قدرت زیاد و جمع گرایی بین اعضای گروه مدیریتی ارشد با تقویت عقاید سکوت همراه می باشد. تشابه و عدم تشابه ویژگی های جمعیت شناختی (مثل جنسیت، نژاد، قومیت، سن) تیم مدیریت عالی در مقایسه با کارکنان مراتب پایین تر نیز می توانند بر شیوع عقاید سکوت تاثیر گذارند. تحقیق بر روی تنوع نشان داده است که اختلاف های برجسته میان زیردستان و بالا دستان اغلب ترس و بی اعتمادی ایجاد می کنند[2] از این رو عدم تشابه جمعیت شناختی زیاد بین مدیریت ارشد و سایرین باعث خواهد شد مدیریت ارشد، به اظهار نظر کارکنان با سوء ظن نگاه کنند. [14]مک‌گرگور[8] (1960) ذکر کرده است که عقاید مدیریتی می توانند اثر نیرومندی در چگونگی رفتار مدیران و کارکنان داشته باشند. به طور مثال، او ذکر کرده است زمانی که مدیران فرض می کنند کارکنان از کار متنفر می باشند، نمی توان برای انجام کار به خوبی به آنها اطمینان کرد، در نتیجه مدیران مکانیزم های کنترل را برای جلوگیری از طفره رفتن ایجاد خواهند کرد. کارکنان در می یابند که مدیریت بر آن ها اعتمادی ندارد در این صورت دلخور شده و دنبال راه گریزی از سیستم می باشند، این واکنش باورهای ابتدایی مدیران را تقویت می کند. زمانی که مفروضات پذیرفته شده در یک سازمان عبارتند از: (1) کارکنان خودسر می باشند (2) مدیریت بهترین ها را می داند و (3) مخالفت در سازمان نامطلوب می باشد، ایدئولوژی رایج در یک سازمان عدم اظهار نظر خواهد بود و مدیریت نیز ساختارها و سیاست هایی را بر پا خواهد کرد که جریان قبلی را تسهیل نموده و این تمایل، میل مدیران برای جلوگیری از هر نوع تهدید و یا بازخورد را تقویت خواهد کرد. دو ویژگی ساختاری مشترک در سازمان ها که به وسیله این باورها رایج شده است، تمرکز در تصمیم گیری و فقدان مکانیزم های بازخورد رسمی روبه بالا هستند. [14]اگر باور رایج در سازمان آن است که، کارکنان فرصت طلب بوده و هیچ دانش معتبری در مورد بهبود سازمان ندارند، پس مدیران آن ها را در فرآیند تصمیم گیری شرکت نخواهند داد. بنابراین با وجود اینکه لزوم استفاده از تصمیم گیری مشارکتی ممکن است آشکار به نظر برسد (کمیته ها، نیروهای کاری) ولی همه به طور ضمنی می دانند که اختیار تصمیم گیری در مراتب بالای سازمان قرار دارد. [6,19]

زمانی که مدیران باور بر این دارند که کارکنان خودسر، فرصت طلب و کم کار می باشند و موافقت بر مخالفت رجحان دارد، آن ها تمایل دارند تا باورهای منفی خود را در رفتار روزمره خود با کارکنان موجه جلوه دهند. برای مثال، اگر کارکنان نگرانی خود را در مورد تغییرات پیشنهادی سازمانی بیان کنند، مدیریت فرض خواهد کرد که کارکنان در مقابل تغییر مقاومت کرده و آن را تهدیدی برای خود می بینند. مدیران عقاید و بازخوردهای کارکنان را رد خواهند کرد بویژه زمانی که آن عقاید با دیدگاه آن ها متفاوت می باشند. مدیریت همچنین آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به پیام رسانان خبرهای نامطلوب بی توجهی می کنند[14]

2-3- رابطه نگرش سرپرستان و سکوت کارکنان

افراد با کسانی که مشابه خودشان درک می کنند، راحتتر کار می کنند و ترجیح می دهند با آنها تعامل کنند. افراد همچنین تعامل با افراد مشابه خود را برای تأیید عقاید و ادراکات خود ترجیح می دهند. از این رو برقراری یک شرایط سازمانی با مکانیزم های کمتر برای اظهارنظر کارکنان، زمانی که درجه بالایی از شباهت بین کارکنان وجود دارد، احتمال بزرگی برای ایجاد جو سکوت خواهد بود. شباهت بین همکاران مستقیم، سرایت اجتماعی را در سطح گروه کار و سطح واحد تسهیل می کند در حالی که پایه های شباهت بین افراد شاغل در حوزه های مختلف، اشتراک اطلاعات و سرایت اجتماعی را از یک واحد به واحد دیگری گسترش خواهد داد. از آنجا که پایداری به فرصت های بیشتر کارکنان برای تعامل و ادراکات مشترک و احتمال زیادتری از ادراکات مشترک پایدار در طی زمان دلالت دارد همچنین ادراکات مشترک با احتمال بیشتری برای توسعه درون سازمان ها با عضویت نسبتاً پایدار گسترش می یابند.  وابستگی کاری متقابل متغیر دیگری می باشد که در فرآیند تصمیم گیری جمعی سهیم خواهد بود، که در حضور ویژگی های ساختاری معین جو سکوت را ترفیع می دهد. زمانی که کارکنان درون یک گروه کاری باید فعالیت های خود را هماهنگ کنند، ضرورتی بزرگ برای برقراری ارتباط وجود دارد بنابراین فرصتی بزرگ برای آنها جهت اشتراک مفاهیم و تجربه های خود بوجود می آید. [13]

همچنین زمانی که نشانه های دریافت شده از سطوح بالای سازمان نشان می دهند که سازمان ظرفیت لازم برای اظهار نظر کارکنان را ندارد، نگرش‌های مدیران ارشد به سمت پایین سرازیر شده و رفتار مدیران میانی را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی مدیران میانی که واقعاً در عقاید ضمنی مدیریت ارشد مشترک نیستند ممکن است منجر به تشویق سکوت شوند. با تشخیص اینکه مدیریت ارشد مخالفت ها و یا بازخورد منفی را دوست ندارند، مدیران میانی می توانند اطلاعات معین را قبل از طی جریان روبه بالای اطلاعات از پیروان خود بدست آورند. اگر مدیر یک بخش ارتباطات روبه بالا را تشویق نکرده و به طور خصومت آمیزی به آن واکنش نشان دهد، کارکنان در آن بخش تمایل به اظهار عقاید خود نسبت به سیاست ها و روش های سازمان نخواهند داشت، از این رو شاید سکوت گسترده ای در سطوح بخشی وجود داشته باشد. [14]

3-3- رابطه ارتباطات و سکوت کارکنان

زمانی که کارکنان فعالیت های خود را در طی گروه های کاری یا بخش ها هماهنگ می کنند، فرصت بزرگتری جهت مبادله اطلاعات و ادراکات مشترک گروه های کاری ایجاد می شود. از این رو همانطور که کارکنان برای ساخت ویژگی های ساختاری همانند تصمیم گیری بالا به پایین و کانالهای بازخورد بسته تلاش می کنند، آن ها با احتمال بیشتری به هم نزدیک تر خواهند شد که این تفسیر را که سازمان مخالف ورودی آن ها است، در زمانی که ضرورت های کاری آنها ارتباطات منظم، هماهنگی و کارگروهی است، تقویت می نماید.

تصمیم گیری متمرکز، فقدان مکانیزم های بازخورد، روبه بالا، مقاومت مدیریتی در مقابل ورودی های کارکنان و فقدان بررسی بازخورد رو به پایین به جوی از سکوت منجر خواهد شد تا حدی که کارکنان مراتب میانی و پایین مستقیماً عمل کرده و بین خودشان رابطه برقرار می کنند. اندازه اثرات متقابل و روابط بین کارکنان مراتب میانی و پایین به طور مثبتی با تشابه اجتماعی، پایداری نیروی کاری، وابستگی کاری و شدت و فشردگی شبکه های اجتماعی غیر رسمی مربوط می شود. [14]

4-3- رابطه بین رفتار سکوت کارکنان با تعهد سازمانی آنان

مطالعات نشان میدهند که سکوت سازمانی منجر به ناهماهنگی شناختی در میان سایر متغیرها شده و بنابراین انگیزش، رضایت و تعهد پایین تری در پی خواهد داشت. خصوصاً گواه نیرومندی در حمایت از عکس العمل منفی مدیران عالی و سرپرستان ارشد برای بازخورد منفی وجود دارد که مانع از آن شده یا آن را به تأخیر انداخته و یا تحریف می کند [5] به طور کلی سازمانهایی که دارای فرهنگ قوی و توانمند هستند، کارکنان آنها نسبت به ارزشها و اهداف سازمانی احساس تعهد و مسئولیت می‌کنند. منظور از تعهد سازمانی، پیوند و وابستگی روانی به سازمان است. که در آن احساس درگیر بودن شغلی، وفاداری و باور به ارزشهای سازمانی جای دارد. تعهد سازمانی از برداشت کارکنان از عدالت رویه‌ای و عدالت توزیعی درون سازمان متأثر است. هنگامی که آنان نتیجه کار خود را عادلانه ببینند، مشتاق‌ترند که در مبادلات اجتماعی شرکت کنند که فراتر از انتظارات عادی از نقش انهاست[11]

4- چارچوب نظری و فرضیات تحقیق

در تحقیق حاضر متغیرهای مورد بحث ماریسون[9] و میلیکن[10] در خلق« جو سکوت» برای تدوین مدل نظری مورد استفاده قرار گرفت که این عوامل شامل نگرش مدیریت عالی، نگرش سرپرستان و میزان فرصت های ارتباطاتی موجود می باشند. مطابق با نظر این محققان ترس مدیران از بازخورد منفی، همچنین باورهای غلط و منفی مدیران راجع به طبیعت انسانی و این باور که انسان ها طبیعت سست و تنبلی دارند و همچنین ویژگی های مشخصی مثل پیشینه مالی یا فرهنگ سازمانی و غیره در خلق و گسترش سکوت در سازمان ها نقش دارند. [4]

 در این تحقیق روابط بین ابعاد جو سکوت که شامل نگرش مدیران ارشد به سکوت، نگرش ناظران به سکوت و فرصت های ارتباطاتی هستند با رفتار سکوت کارکنان، بررسی می شوند. همچنین در این تحقیق تأثیر رفتار سکوت کارکنان را بر تعهد سازمانی تجزیه و تحلیل می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فرضیات تحقیق:

فرضیه ی اول: نگرش مدیریت عالی درباره ی سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه ی دوم: نگرش سرپرستان به سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه ی سوم: وجود فرصت های ارتباطی بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه ی چهارم: رفتار سکوت کارکنان بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه ی پنجم: نگرش مدیریت عالی به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه­ی ششم: نگرش سرپرستان به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

فرضیه­ی هفتم: وجود فرصت های ارتباطی خوب بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

 

5- جامعه آماری و نمونه

جامعه ی آماری این مطالعه کارکنان دانشگام پیام نور آذربایجانشرقی بودند که که از این جامعه، برمبنای روش کوکران تعداد 260 نمونه انتخاب گردیده است. لازم به ذکر است که تعداد نمونه با در نظر گرفتن اطمینان 95 درصد، نسبت موفقیت50 درصد و با خطای 5 درصد محاسبه شد.

6- ابزار جمع آوری و تحلیل داده ها، روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات

پرسشنامه مورد استفاده در این بررسی از مقاله ماریا وکولا و بوراداس دیمیتریس با عنوان سکوت سازمانی به عنوان چالشی جدید برای مدیریت منابع انسانی استخراج شده است. پرسشنامه مورد استفاده بعد از اصلاح و تأیید روایی آن توسط تعدادی از خبرگان، دارای 24  سؤال بود که از این تعداد 5 سؤال برای سنجش نگرش مدیریت عالی به سکوت، 5 سؤال برای سنجش نگرش سرپرستان، 4 سؤال برای سنجش وجود فرصت های ارتباطاتی، 5 سؤال برای سنجش متغیر سکوت کارکنان، 5 سؤال برای سنجش تعهد سازمانی طرح شده بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید که برای این کار آزمون همبستگی و رگرسیون و تحلیل مسیر بکار برده شد. لازم به ذکر است که برای سنجش پایایی ابزار گردآوری اطلاعات تعدادی از پرسشنامه ها که به صورت آزمایشی توزیع شده بودند آلفا کرونباخ آنها محاسبه شد که برابر .91 بدست آمد.

7-  تجزیه و تحلیل داده ها

 1-7- آزمون دوربین واتسون[11]

یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار می گیرد، استقلال خطاها از یکدیگر است. در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند، امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آماره ی دوربین- واتسون استفاده می شود. چنانچه این آماره در بازه 5/1 تا 5/2 قرار گیرد، H0 آزمون عدم همبستگی بین خطاها پذیرفته می شود، در غیر اینصورت H1 فرضیه همبستگی بین خطاها پذیرفته خواهد شد، بنابراین فرضیات این آزمون عبارتند از:

 

 

 


جدول 1 : آزمون D-W برای تأثیر فرصت های ارتباطاتی، نگرش مدیریت عالی و نگرش سرپرستان بر رفتار سکوت

متغیر مستقل

 

متغیر وابسته          بسته

R 

            R 2

Adjusted R 2

            Std. Error

              Durbin-Watson

فرصت های ارتباطاتی، نگرش مدیریت عالی         ی

 نگرش سرپرستان

رفتار سکوت              

سازمانی                 

                  .887     

       .787

.              785

                .432

1.785

بر اساس نتایج بدست آمده از این آزمون آماره ی بدست آمده برابر است با 78/1 و در نتیجه عدم همبستگی بین خطاها در این مدل پذیرفته می شود و فرضیه H1 مبنی بر وجود همبستگی بین خطاها رد می شود.

جدول 2 : آزمون D-W برای تأثیر فرصت های ارتباطاتی، نگرش مدیریت عالی، نگرش سرپرستان و رفتار سکوت بر تعهد سازمانی

متغیر مستقل

متغیر وابسته            

              R   

         R 2

A              djusted R 2

Std.     Error

                  Durbin-Watson

رفتار سکوت، فرصت های ارتباطاتی،

 نگرش مدیریت عالی، نگرش سرپرستان

 

تعهد سازمانی        

.857

.735

.731

.599

1.65

بر اساس نتایج بدست آمده از این آزمون آماره ی بدست آمده برابر است با 65/1 و در نتیجه عدم همبستگی بین خطاها در این مدل نیز پذیرفته می شود و فرضیه H1 مبنی بر وجود همبستگی بین خطاها رد می شود.

2-7- آزمون بررسی نرمال بودن خطاها

یکی از مفروضات در نظر گرفته شده برای استفاده از آزمون رگرسیون آن است که بایستی خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند، بدین منظور بایستی مقادیر استاندارد خطاها محاسبه شده و نمودار توزیع داده ها و نمودار نرمال آنها رسم شود، و بین این دو نمودار مقایسه صورت گیرد.

در این تحقیق با بررسی و مقایسه این دو نمودار که توسط نرم افزار SPSS تهیه شد، مشاهده می شود که توزیع خطاها نرمال بوده و مشکلی در استفاده از رگرسیون وجود ندارد.

3-7- آزمون هم خطی[12]

هم خطی وضعیتی است که نشان می دهد یک متغیر مستقل تابعی خطی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر هم خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد، بدین ترتیب بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود خواهد داشت و ممکن است اعتبار مدل را پایین بیاورد.

 

 

 

جدول3 : نتایج مربوط به آزمون هم خطی

شاخص وضعیت

ارزش ویژه

متغیر مستقل

متغیر وابسته

5.991

.108

نگرش مدیریت عالی

رفتار سکوت

14.273

.043

نگرش سرپرستان

16.376

.019

فرصت های ارتباطاتی

شاخص وضعیت

ارزش ویژه

متغیر مستقل

متغیر وابسته

5.318

.162

نگرش مدیریت عالی

تعهد سازمانی

14.737

.014

نگرش سرپرستان

12.815

.021

فرصت های ارتباطاتی

6.101

.113

رفتار سکوت

 در این تحقیق نتایج آزمون هم خطی نشان داد که هم خطی بین متغیرهای مستقل وجود ندارد، طوری که داده های بدست آمده برای مقدار ویژه نزدیک به صفر نبوده و شاخص وضعیت برای متغیرهای مستقل پایینتر از عدد 20 بوده و این در حالی است که شاخص وضعیت بیشتر از 30 بیانگر وجود مشکل در معادله رگرسیون است.

4-7- نتایج آزمون رگرسیون و بررسی فرضیات

فرضیه ی اول: نگرش مدیریت عالی درباره ی سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 4- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر نگرش مدیریت عالی به سکوت بر رفتار سکوت کارکنان.  

متغیر مستقل

1.         متغیر وابسته

R

R 2

Adjusted R 2

B

               Beta

         T

           Sig.

نگرش مدیریت عالی

2.         رفتار سکوت

.          63

.   40

.     402

.   56

           .63

1      3.2

.           000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر نگرش مدیریت عالی درباره ی سکوت و رفتار سکوت کارکنان همبستگی بالایی (635.) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار و مستقیم بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta=.635 بایستی ذکر نمود نگرش مدیریت عالی درباره ی سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر نسبتاً شدیدی دارد.  

فرضیه ی دوم: نگرش سرپرستان به سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 5- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر نگرش سرپرستان به سکوت بر رفتار سکوت کارکنان

متغییر مستقل

متغییر وابسته            

         R

               R 2

                   Ad- R 2

            B

    Beta

       T

Sig.

نگرش سرپرستان                             ن

رفتار سکوت           

.         846

.             716

.              715

.           733

        .846

2        5.5

.000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر نگرش سرپرستان به سکوت و رفتار سکوت کارکنان همبستگی شدیدی (846.) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار و مستقیم بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta=.846 بایستی ذکر نمود نگرش سرپرستان به سکوت بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر شدیدی دارد. 

فرضیه ی سوم: وجود فرصت های ارتباطی بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر دارد.

 

 

 

  نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است: 

جدول 6- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر وجود فرصت های ارتباطی بر رفتار سکوت کارکنان

 

متغیر مستقل         

متغییر وابسته           

        R

         R 2

A          d-  R 2

             B

          Beta

        T

Sig.

فرصت های ارتباطاتی           

رفتار سکوت           

.    .49

.     ... .24 

.       .238

-.         -.31

          -.491

      -9.1

.000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر فرصت های ارتباطی و رفتار سکوت کارکنان همبستگی بالایی از نوع منفی (491.-) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار ولی معکوس بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta=-.491 بایستی ذکر نمود فرصت های ارتباطی بر رفتار سکوت کارکنان تأثیر می گذارد، یعنی با بهتر شدن فرصت های ارتباطی، رفتار سکوت کارکنان کمتر می شود.  

فرضیه ی چهارم: رفتار سکوت کارکنان بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 7- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر رفتار سکوت کارکنان بر تعهد سازمانی کارکنان

متغییر مستقل         

متغییر وابسته          

        R

          R 2

A      d - R 2

        B

       Beta

       T

Sig.

رفتار کارکنان             

تعهد سازمانی           

.      843

      .71

       .71

-1    .05

-.    843

-       25.2

.000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر رفتار سکوت کارکنان و تعهد سازمانی همبستگی شدیدی (846.) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار ولی معکوس بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta= -.846 بایستی ذکر نمود رفتار سکوت کارکنان بر تعهد سازمانی تأثیر شدیدی دارد.  

فرضیه ی پنجم: نگرش مدیریت عالی به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 8- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر نگرش مدیریت عالی به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان

متغییر مستثل       

متغییر وابسته          

      R

    R 2

Ad -    R 2

       B

       Beta

   T

Sig.

نگرش مدیران عالی          

تعهد سازمانی         

.     542

.    29

.     291

-.   594

     -.54

-1   0.4

.000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر نگرش مدیریت عالی به سکوت و تعهد سازمانی کارکنان همبستگی بالایی از نوع منفی(542.-) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار ولی معکوس بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون Beta=-.542 بایستی ذکر نمود نگرش مدیریت عالی به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر می گذارد.

فرضیه­ی ششم: نگرش سرپرستان به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

 

 

 

 

 

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 9- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر نگرش سرپرستان به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان

متغییر مستقل        

متغییر وابسته         

      R

   R 2

A      d R 2

    B

      Beta

        T

    Sig.

نگرش سرپرست         

تعهد سازمانی         

.       679

.    46

.      459

-.    730

       -.679

-     14.9

.  000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر نگرش سرپرستان به سکوت و تعهد سازمانی کارکنان همبستگی بالایی از نوع منفی(679.-) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار ولی معکوس بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta=-.679 بایستی ذکر نمود نگرش سرپرستان به سکوت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر می گذارد، یعنی هر چه قدر نگرش سرپرستان در جهت تشویق سکوت باشد، تعهد سازمانی کارکنان پایین می آید.  

فرضیه­ی هفتم: وجود فرصت های ارتباطی خوب بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتایج آزمون رگرسیون برای این رابطه به شرح زیر است:

جدول 10- نتایج مربوط به آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر فرصت های ارتباطی خوب بر تعهد سازمانی کارکنان

متغییرهای مستقل            

متغییر وابسته           

     R

         R 2

A   dj R 2

  B

       Beta

     T

    Sig.

  فرصتهای ارتباطی                

تعهد سازمانی            

.    54

.      29

.     292

.   424

.     543

1   0.38

.   000

جدول بالا نشان می دهد که بین دو متغیر وجود فرصت های ارتباطی خوب و تعهد سازمانی کارکنان همبستگی شدیدی (543.) وجود دارد و بنابراین با توجه به P-Value=0.000<0.05 فرضیه H1 یعنی وجود رابطه معنی دار و مستقیم بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود و چون  Beta=.543 بایستی ذکر نمود وجود فرصت های ارتباطی خوب بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر شدیدی دارد.  

5-7- نتایج آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر برای بررسی روابط علی بین متغیرها

جدول 11- تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تأثیر ابعاد جو سکوت بر روی متغیر رفتار سکوت کارکنان

مراحل رگرسیون     یون

متغییرهای ورودی       

B

Beta

T

   Sign

گام اول

نگرش سرپرستان        

.733

.846

2   5.514

.000

گام دوم

نگرش سرپرستان      تان

.617

.713

1    9.327

.000

نگرش مدیران عالی      

   .214

.242

        6.572 

.000

گام سوم

نگرش سرپرستان            

    .569

.658

1   8.409

.000

نگرش مدیران عالی         

   .192

.218

         6.257

.000

فرصتهای ارتباطی         ی

    -.119

-.189

-    6.054

.000

 

متغیر وابسته: رفتار سکوت

ضریب تشخیص این آزمون رگرسیون (R2 =.787)

در این آزمون در گام اول نگرش سرپرستان(x1)، در گام دوم مدیران عالی  (x2)و در گام سوم فرصت های ارتباطاتی(x3) وارد مدل رگرسیون شد که دو متغیر اولی رابطه مستقیم و متغیر فرصت های ارتباطاتی رابطه معکوس با متغیر وابسته دارند. بنابراین معادله ساختاری زیر را می توان نوشت؛

  X4=1.929+.569(x1) +.192(x2) -.119(x3)

جدول 12- تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تأثیر ابعاد جو سکوت و رفتار سکوت کارکنان بر روی متغیر تعهد سازمانی

مراحل رگرسیون         

متغیرهای ورودی

B   

Beta    

T    

Sign  

گام اول

رفتار سکوت کارکنان          

-1.047      

-.843        

-25.159     

.000   

گام دوم

رفتار سکوت کارکنان

-.743      

 -.759        

-20.500     

.000    

فرصت های ارتباطاتی     

.133     

.170      

4.591   

.000    

متغیر وابسته: تعهد سازمانی

ضریب تشخیص این آزمون رگرسیون (R2 =.732)

در این آزمون نیز که به روش سلسله مراتبی انجام گرفت متغیر ورودی اول رفتار سکوت(x4)، متغیر دوم فرصت های ارتباطاتی(x3) بودند. بنابراین رابطه ساختاری زیر را می توان برای این متغیرها نوشت؛ 

 Y1=8.58 -.743(x4)+.133(x3)

در نهایت با استفاده از قواعد هرس کردن آقای رایت می توان بعد از هرس روابطی که معنی دار نیستند مدل مسیر زیر را ارائه نمود:

 

 

 

 

 

 


6-7- داده های مربوط به آمار توصیفی

جدول 13- شاخص های توصیفی متغیر های تحقیق

 

           نکرش مدیریت عالی

           نگرش سرپرستان

              فرصت های ارتباطاتی

               رفتار سکوت کارکنان

            تعهد سازمانی

تعداد

260

260

260

260

260

داده گم شده

0

0

0

0

 

میانگین

6.1093

6.2236       

4.3868   

6.1245      

3.3896      

حداقل

2.40

2.70

2.00

3.00

2.00   

حداکثر

7.00

7.00

7.00

7.00

7.00  

انحراف معیار

1.05493  

1.07532      

1.47881    

.93085     

1.156 

 

جدول 14- فراوانی و درصد فراوانی متغیر جنسیت

جنسیت

فراوانی

درصد

درصد تجمعی

زن

104

40.0

40.0

مرد

156

60.0

100.0

جمع

260

100.0

 

 

 

 

جدول 15- فراوانی و درصد فراوانی متغیر تحصیلات

تحصیلات

فراوانی

درصد

درصد تجمعی

دیپلم

28

10.8

10.8

فوق دیپلم

123

47.3

58.1

      لیسانس و بالاتر

109

41.9

100.0

جمع

260

100.0

 

 

 

 

 

 

 

جدول 16- فراوانی و درصد فراوانی متغیر سابقه

سابقه

فراوانی

درصد

درصد تجمعی

0-5 سال

110

42.3

42.3

5-10   سال

86

33.1

75.4

10-15      سال

20

7.7

83.1

15-30 سال

44

16.9

100.0

جمع

260

100.0

 

 

 

 

 

 

 

8- نتیجه گیری و پیشنهادات  

نتایج بدست آمده نشان می دهد که ابعاد جو سکوت با رفتار سکوت کارکنان رابطه ی معنی داری وجود دارد. همچنین تحلیل داده ها وجود رابطه ی معنی دار بین رفتار سکوت کارکنان و تعهد سازمانی را تأیید می کنند، بنابراین هرچقدر جو سکوت در سازمان ها مهیا باشد، یا به عبارتی دیگر نگرش سرپرستان در جهت حمایت از رفتارهای منجر به سکوت کارکنان باشد و فرصت های ارتباطی در سازمان برای کارکنان کم باشد و نیز نگرش مدیریت عالی در جهت تشویق رفتارهای سکوت آمیز باشد، این امر باعث خواهد شد که کارکنان در سازمان در قبال مسائل اغلب سکوت کرده و به دنبال تعهد سازمانی پایین خواهد بود. با توجه به نتایج بدست آمده و تحلیل های صورت گرفته می توان پیشنهادات زیر را برای کاهش سکوت در سازمان ها ارائه نمود:

Ø                استقرار نظام پاداش دهی مناسب برای نظرات و پیشنهادات خلاق؛

Ø                تشکیل کارگاههای آموزشی مهارتهای برقرای ارتباطات برای مدیران و سرپرستان؛ 

Ø                تدوین آیین نامه هایی برای حمایت از نظرات کارکنان و تشویق کارکنان به ارائه نظرات؛

Ø                دائمی کردن تصمیم گیری های گروهی و اهمیت دادن به گروهها و کمیته های کاری در سازمانها؛

Ø                تغییر فرهنگ سازمانها در جهت سازمان های یادگیرنده و یادگیری سازمانی؛

Ø                برقراری برنامه های بهبود مدیریت منابع انسانی برای آموزش مهارتهای تصمیم گیری و درگیری در مشکلات؛

 

 

REFERENCES

1- Argyris, C. and Shon, D., (1977): Organisational learning. Reading, MA:Addison-Wesley.

2-Cox, T. (1993). Cultural diversity in organizations: Theory, research, and practice. San Francisco: Berrett-Koehler.

3- Dickson, W. and Roethlisberger, F., (1966). Counseling in an Organization: A Sequel to the Hawthorne Researches. Boston, Mass.: Harvard University Press.

4- Dimitris, Bouradas & Vakola, Maria , (2007); Organizational Silence: A new challenge for human resource management; Athens university of economics and business, pp1-19.

5- Fisher, C., (1979). Transmission of positive and negative feedback to subordinates: A laboratory investigation. Journal of Applied Psychology, October, 533-540.

6- Forgen, J. H. (1999). Why not empowerment? Business and Economic Review, 45(3): 31-33.

7- Fortado, B., (1994). Informal Supervisory Social Control Strategies, Journal of Management Studies, 31(2), 251-276.

8- Henriksen, kerm ; Dayton, Elizabeth; (2006), Organizational Silence and Hidden threats to patient safety, National Council of chief clinical consultants, vol 5, No 1, Health Research and Educational Trust.

9- Hofstede, G. (1980). Culture,s consequences: International differences in work-related valaues. Beverly Hills, CA: Sage.

10- Ilgen, D.r., Fisher, C. D., & Taylor, M.s.(1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64: 349-371.

11- Knights, Janice Anna and Kennedy, Barbara Jean. (2005) “Psychological Contract Violation: Impacts on Job Satisfaction and Organizational Commitment Among Australian Senior Public Servants”, Applied H.R.M. Research, 10/ 2: 57-72.

12- Meyer, G.W(1994), Social international processing and Social networks: A test of Social influence mechanisms. Human Relation , 47: 1013-1036.

13- Miller,J. G. (1972), Living systems: The organization, Behavioral Science, 17:1-82.

14- Morrison, E. and Milliken, F. (2000). Organisational Silence: A Barrier to Change and Development in Pluralistic World. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.

15- Organ, D. W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.

16- Pinder, C. C. and Harlos, K. P. (2001). ‘Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice’. In Rowland, K. M. and Ferris, G. R. (Eds), Research in Personnel and Human Resources Management, Vol. 20. New York: JAI Press, 331–69.

17-Rosemary A.McGoman(2003), Organizational Discourses: Sounds of Silence, university of western Ontario.

18- Rodrigues, Alicia; (2005), The elephant in the room Organizatonal Silence, www.Sophia-associates.com.

19- Sennett, R, (1998). The corrosion of character: the personal learning and interpretation in strategic persistence and reorientation: An empirical exploration. Strategic management Journal, 13: 585-608.

 

 

 

 

 

 



[1] - Organizational Silence

[2] - Ironically

[3] - Fortado

[4] - Collis

[5]- truth

[6] - A Climate of Silence

[7] - Argyriss

[8] - Mc Gregor

[9] - Morrison

[10] - Milliken

[11] - Durbin- Watson test

[12] - Multicolinearity


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد